понедељак, 2. октобар 2017.

Najčešća pitanja roditelja LGBTTIQ osoba



    

1.  Šta je pol, a šta rod?

   Pol je biološka karakteristika ljudi. Skup polnih bioloških karakteristika predstavljaju polni hromozomi (Ž-46XX, M-46XY), polne žlijezde (Ž-jajnici, M-testisi), polni hormoni (Ž-estrogen, M-testosteron), unutrašnji i spoljašnji polni organi (vagina, penis). 
ROD  je društveni/kulturološki konstrukt; uključuje norme, uloge, vrijednosti, ponašanja, očekivanja, jezik.
Rodni identitet predstavlja subjektivni osjećaj pripadnosti jednom rodu (oba ili nijednom),  te je integralni dio identiteta. Rodni identitet nastaje usvajanjem normi, stereotipnih uloga, ponašanja, osobina kroz proces socijalizacije sve dok ove razlike ne usvojimo kao prirodne”.

2.  Šta je seksualnost?

Seksualnost, ili seksualna orijentacija, predstavlja emocionalnu, seksualnu ili relacionu privlačnost koju osoba oseća prema drugima. Obično se klasifikuje kao heteroseksualna, biseksualna, homoseksualna (lezbejska ili gej), i uključuje komponente privlačnosti, ponašanja i identiteta. Ispoljava se u odnosu sa drugima kako bi se ispunile bazične potrebe za ljubavlju, privrženošću i intimnošću.



3. Zbog čega su važni pojmovi roda i pola kada govorimo o ljudskoj seksualnosti?

  Rodni stereotip u sebi sadrži različito vrednovanje muškog i ženskog, generalizovani konstrukt o tipičnim karakteristikama muškaraca i žena (osobine, interesovanja, ponašanja, fizički izgled,...); rodni stereotipi mogu biti pozitivni ili negativni, ali njihov efekat je isti bez obzira na to: naime, različito vrednovanje definiše nejednake mogućnosti i neravnopravnost u raspodjeli moći i predstavlja osnovu za diskriminaciju.

4.  Šta podrazumijevamo pod pojmom LGBTTIQ? Koji su to ostali pojmovi koji se odnose na seksualnost?

Pojam  LGBTTIQ znači: lezbejka, gej muškarac, biseksualne, transrodne, transeksualne, interseksualne i queer osobe.
Lezbejka – žena koju fizički i/ili emotivno privlače osobe isključivo istog pola
Gej muškarac – muškarac kojeg fizički i/ili emotivno osobe isključivo istog pola.
Biseksualna osoba – osoba koju fizički i/ili emotivno privlače osobe koje pripadaju i jednom i drugom polu.
Transrodna osoba – osoba čiji rodni identitet ili rodno izražavanje nije u skladu sa uobičajenim rodnim ulogama i normama.
Transeksualna osoba - osoba koja ima jasnu želju i namjeru da promjeni svoj pol, kao i osoba koja je djelimično ili potuno modifikovala svoje tijelo (hormoni, operacija...).
Interseksualna osoba – osoba koja se rađa sa, po medicinskim normama, neuklopljivim spoljnim polnim organima.
Queer – termin koji se odnosi na osobe koje se ne identifikuju sa uobičajenim rodnim konstruktima i ponašanjima.
Heteroseksizam – pristup koji zagovara da je heteroseksualnost jedini legitimni oblik ljudske seksualnosti, te ignoriše i osporava postojanje drugih seksualnih orijentacija.

5.  Da li je homoseksualnost bolest?

Istraživanje Evelin Hooker iz 1950. jasno je dokazalo da homoseksualnost nije bolest, te je nakon njega Američka asocijacija psihologa  izglasala da se homoseksualnost izbaci iz njihovog priručnika DSM III (1974.). Godine 1993 g. – Svjetska zdravstvena organizacija takođe je otklonila homoseksualnost iz dijagnostičkog priručnika Internacionalna klasifikacija bolesti (ICD-10).

6.  Kako mlade osobe znaju da su homoseksualne i kada to pouzdano znaju?

Mnogi modeli razvoja idenititeta sugerišu da sami počeci svjesnosti i privlačnosti prema osobama istog pola počinju još u ranim stadijumima razvoja. Kako dijete odrasta, ono postaje svjesnije osjećanja privlačnosti prema drugim ljudima, bilo da je ona intelektualna, fizička ili emocionalna. Sve ove ‘’privlačnosti’’ definišu seksualnu orijentaciju. Prema istraživanjima, adolescent navode da su otprilike sa deset godina osjetili da ih privlači osoba istog pola. Neka djeca znaju već sa sedam ili devet godina, a mladi ljudi se identifikuju kao LGB u prosjeku sa 13 godina., on average, a little older, at around age 13.

7.  Kako ovo saznanje utiče na mladu osobu?

Kada mladi postanu svjesni da ih privlače osobe istog pola onda postanu svjesni i svoje različitosti odnosno neprilagođenosti u odnosu na heteronormativne postavke u društvu.
Vrednovanje svog iskustva u odnosu na društvene norme izaziva konfuziju, samo-mržnju i nizak nivo tolerancije na sopstvenu različitost.

8.  Kako to da se neke mlade osobe ponašaju kao da su heteroseksualne iako kasnije otkriju okolini da su gej?

Mladi koji rastu u opasnom, nasilnom i neprihvatajućem okruženju razvijaju različite mehanizme prevazilaženja. Neki mladi izbjegavajući nasilje i iz želje da budu prihvaćeni od strane okruženja pokušavaju da svojim ponašanjem i aktivnostima pošalju poruku da su “straight”.
        Biti heteroseksualan je za njih mjera zaštite od spoljašnjeg okruženja. Ovakav pokušaj prevazilađenja dovodi do izlaganja različitim oblicima rizičnog ponašanja.

9.  Šta je coming out?

Coming out je proces koji predstavlja odluku osobe da se napravi korak ka sebi i korak ka drugima saopšavajući im svoju seksualnu orijentaciju

10. Moj sin ili kćerka mi je saopštio svoju seksualnu orijentaciju, šta da radim?

Iskustvo svakog roditelja je različito, pa samim tim i to kako se nose sa ovom situacijom. Važno je da se sjetite da se vaše dijete nije promijenilo, da je njihova seksualna orijentacija jednostavno dio onoga ko su. Najgore što možete da uradite je da se pretvarate da se ništa nije dogodilo, da je ‘’to samo faza’’, što bi umanjilo značaj odluke koju je vaše dijete dugo donosilo. Odluka se ne odnosi na seksualnu orijentaciju jer se ona ne može birati – već na odluku da vama saopšti.

11. Koje su najčešće reakcije roditelja na coming out njihove djece?

Roditelji u našem društvenom okruženju (u najvećoj mjeri), prolaze kroz bolan proces pri saznanju ili sumnji da njihovo dijete može biti lbg. Stresogene reakcije porodice najčešće su: šok, negiranje, bijes, osjećanje krivice, stid, odgovornost, i na kraju integrisanje odnosno prihvatanje.

12. Šta je homo/trans fobija?

HOMO/TRANS/BI FOBIJA je oblik kulturnih i socijalnih predrasuda koje se manifestuju kao strah, averzija, dskriminušuće ponašanje prema osobama LGBT populacije. Manifestuje se u vidu govora mržnje, diksriminacije, prijetnji, marginalizacije, patologizacije, društvene isključenosti, ismijavanja i uvreda.

13. Zašto je moje dijete gej/bi/l?

Pitanje ‘’zašto’’ nam često prolazi kroz glavu kada se desi nešto neočekivano, pa se čak i porodice koje u potpunosti prihvataju seksualnu orijentaciju svoga djeteta ponekada pitaju kako je do toga došlo. Međutim, ništa što jeste ili niste uradili nije uticalo na to da vaše dijete postane l/b/g. LBGTQ ljudi potiču iz svih porodičnih okruženja, uključujući kompletne, jednoroditeljske, iz svih vrsta zajednica… ne postoji nijedno validno istraživanje kojim je utvrđena povezanost bilo kojeg faktora u odgajanju djece koji doprinosi njihovoj seksualnoj orijentaciji, a ne postoji ni jasno utvrđen genetski ili biološki faktor.

14. Kako da reagujem kada mi dijete saopšti da je g/l/b?

Najvažnije je da svome djetetu pokažete da ga još uvijek volite, pa čak i ako vas vasa uvjerenja sprečavaju da postupite podržavajuće. Zapamtite: koliko god vama bilo teško da čujete o seksualnoj orijentaciji vašeg djeteta, njemu/njoj je sigurno bilo još teže da odluči da vam saopšti ovu odluku. A ako je proces autovanja vođen od strane neke druge osobe, onda će i vama i djetetu biti još teže. Imajte na umu da vaša reakcija utiče na dobrobit vašeg djeteta.

15. Da li moje negativne reakcije mogu da ugroze moje dijete?

    Nažalost, statistike pokazuju da LGBTQ mladi češće pokazuju depresiju, da su skloniji pokušajima suicida, zloupotrebi droga, nego omladina koja je heteroseksualne orijentacije. Ovo je, međutim, povezano sa tim koliko su prihvaćeni od strane okoline. Vaša ljubav, podrška i prihvatanje mogu da spriječe ove posljedice.

16Moje dijete je još malo, ali igra se sa igračkama i oblači se tako da više izgleda da ga zanimaju stvari suprotnog pola.

    Možda vam je dijete LGBTQ, a možda i nije. Možda samo kreativno ispituje svoj identitet, te je važno da mu to i dozvolite, ostavljajući pri tome prostor za otvorenu komunikaciju. Ukoliko budete iskreno i otvoreno komunicirali, veća je vjerovatnoća da će djeca i kasnije sa vama tako komunicirati, bez obzira na to šta će zaključiti o sebi.

17. Kako da sačuvam bezbjednost svog djeteta?

   Najvažnije je da vaš porodični dom bude za vaše dijete bezbjedno mjesto. Potrebno je da dijete sa vama može slobodno da razgovara o svojoj orijentaciji, simpatijama, vezama… možete zajedno gledati afirmativne emisije, čitati knjige… možda ćete i dalje imati ambivalentna osjećanja, koja treba da dijelite sa drugim ljudima, na primjer u grupi podrške, a nikako sa svojim djetetom. S druge strane, vaše brige o bezbjednosti djeteta van kuće su realne. Ovo ne znači da ono van kuće treba na bilo koji način da prikriva svoju seksualnu orijentaciju.

18. Da li je homoseksualnost stvar izbora? Da li je moguće da se radi o fazi?

   Neki roditelji se pitaju da li je njihovo dijete odabralo da bude LGB, međutim orijentacija nije izabrana već prirodno pripada osobi. Razmislite – da li ste vi odlučili da budete heteroseksualni? LBGTQ osobe susrešće sa sa mnogim problemima pa i agresijom u životu, čak i od najbližih – stoga je logično pretpostaviti da niko to ne bi svesno izabrao. Pitanja kao što su ‘’je li to faza’’ i ‘’gdje sam pogriješio’’ javljaju se samo ako mislite da je biti LBGTQ problem. Vaše dijete je jednostavno ono što je. Ponekada je roditeljima lakše da krive sebe nego da se pomire sa tim da postoji seksualna orijentacija njihove djece o kojoj ništa nisu znali, te je samookrivljavanje vid samokažnjavanja. To, međutim, neće pomoći ni vama ni vašem djetetu.

19. Kako da sa svojim l/b/g detetom razgovaram o seksu?


Izuzetno je važno da sa svojim djetetom razgovarate o seksu, koliko god vam to bilo neprijatno i koje god seksualne orijentacije ono bilo.  Važno je, prije svega,  da mladim osobama date informacije o tome kakvu zaštitu treba da koriste, uključujući zaštitu od polno prenosivih bolesti. 

Ukoliko ste roditelj LGBTTIQ osobe i potrebna vam je podrška ili imate dodatnih pitanja možete se obratiti za savjetodavne razgovore, informisanje i upućivanje o svim važnim temama koje se tiču vaspitanja, roditeljstva i odnosa u porodici, svakog radnog dana, od 16 do 20 sati na broj 080 888 888. 

Marica Stijepović, psiholog i porodični terapeut

4 коментара:

  1. Od muža sam se razdvojila prije tri godine. Među nama nije bilo komunikacije. Obitelji i prijatelji su me savjetovali da zaboravim na brak i da nastavim dalje u životu. Nisam se htjela udati za nekog drugog jer duboko u sebi još uvijek volim svog muža. Toliko sam patila od boli i zbunjenosti da sam na internetu pročitala preporuku o tome kako je dr. Alaba ponovno spojio razoreni brak uz pomoć svojih duhovnih moći. Neprestano sam čitala toliko svjedočanstava o tome kako je pomogao stati na kraj razvodu i vratiti bivše voljene ljude i moja vjera se obnovila. Trebala bih odmah kontaktirati dr. Alabu nekoliko minuta kasnije, on mi je odgovorio i dao upute što da radim, nakon što sam dva dana nakon rituala ispunila traženi uvjet, čarolija je promijenila moj život oko mog muža da me više od toga ne kontaktira. Dvije godine su me zvale usred noći plačući i ispričavajući se da je to djelo demona, pa se i dalje čudim ovom čudu pa mu opraštam. Sada je moj brak sada u ravnoteži. Ritual dr. Alabe je dobro funkcionirao i brak jači nego prije, i ništa nas više ne može razdvojiti. Posjetio sam toliko stranica da sam tražio pomoć, bilo je beznadno dok se nisam povezao s dr. Alabom, pravim čovjekom koji mi je pomogao da oporavim svoj razoreni brak ako imaš sličan problem u braku, želiš da te muž ili žena vole opet. , Imate nekoga koga volite i želite da vas on ili ona voli zauzvrat, imate izazov u svom životu, predložak čarolije dr. Alabe je rješenje i odgovor na vaš problem, whatsapp/viber s njegovim telefonskim brojem: +1(425) 477-2744, Kontaktirajte ga već danas slanjem e-pošte na dralaba3000@gmail.com Ne dopustite da vam netko oduzme supružnika.

    ОдговориИзбриши
  2. Ja sam Shira elijah, želim svima dati svjedočanstvo o svom životu. bila sam u braku sa svojim mužem Ilijom, toliko ga volim da smo već 8 godina u braku sa dvoje djece. kad je otišao na odmor u Francusku mislio je na damu po imenu Mary, rekao mi je da ga više ne zanima brak. Bila sam toliko zbunjena i tražila sam pomoć da ne znam što da radim dok nisam srela svoju prijateljicu gospođicu Pašu i rekla joj za svoj problem. rekla mi je da se ne brinem da je prije imala sličan problem i upoznala me s čovjekom po imenu dr. alaba ljubavnom čarolijom koja je očarala njegovog bivšeg i vratila ga sebi nakon 2 dana. Gospođica Pasha traži od mene da kontaktiram ljubavnu čaroliju dr. alabe za pomoć. Kontaktirala sam ga da mi pomogne vratiti muža i zamolio me da ne brinem da će se bogovi njegova četiri oca boriti za mene. Rekao je dva dana da će ponovo spojiti mene i mog muža. Nakon dva dana suprug je nazvao i rekao mi da će se vratiti da provjeri stvari sa mnom, iznenadila sam se kad sam ga vidjela i počeo je plakati za oprost. Trenutno sam najsretnija žena na planeti zbog onoga što je ovaj nevjerojatan čarolija učinio za mene i mog muža, možete kontaktirati e-poštu dr. alabe; dralaba3000@gmail.com Možete ga također Whatsapp ili viber na +1(425) 477-2744

    ОдговориИзбриши
  3. Bila sam povrijeđena i slomljena kada se prije 7 mjeseci dogodio veliki problem u mom braku, između mene i mog muža. toliko strašno da je iznio slučaj na sudu radi razvoda. rekao je da više nikada ne želi biti sa mnom i da me više ne voli. Pa se spakirao iz kuće i natjerao mene i moju djecu da prođemo kroz mnogo boli. Pokušao sam sve moguće načine da ga vratim, nakon mnogo moljakanja, ali sve bezuspješno. I potvrdio je da je donio odluku i da me više nikada ne želi vidjeti. I tako sam jedne večeri, vraćajući se s posla, srela svoju staru prijateljicu koja je tražila mog muža. Dakle, objasnila sam mu sve stvari, a on mi je rekao da je jedini način da vratim muža da odem kod čarobnjaka radi čarolije, jer je i njemu stvarno djelovala. Tako da nikad nisam vjerovao u magiju, ali nisam imao izbora nego poslušati njegov savjet. Zatim mi je dao adresu e-pošte čarača kojeg je posjetio. (drapata4@gmail.com) I tako sam sljedećeg jutra poslala mail na adresu koju mi je dao, a čarobnjak me uvjerio da ću za tri dana dobiti muža. Kakva nevjerojatna izjava!! Nikad nisam vjerovao, pa je on razgovarao sa mnom i rekao mi sve što trebam učiniti. Onda me dva dana, tako iznenađujuće, nazvao moj muž koji me nije nazvao zadnjih 7 mjeseci da mi javi da se vraća. Tako nevjerojatna!! Tako se vratio isti dan, s puno ljubavi i radosti, i ispričao se za svoju grešku i za bol koju je nanio meni i mojoj djeci. Tada je od tog dana naša veza postala jača nego prije, uz pomoć kotača. Stoga ću vam savjetovati, ako imate problema, obratite se DR APATI, možete ga dobiti i na gmail: (drapata4@gmail.com) ili putem whatsappa ili vibera na: (+66 81 302 8552).

    ОдговориИзбриши
  4. Bila sam povrijeđena i slomljena kada se prije 7 mjeseci dogodio veliki problem u mom braku, između mene i mog muža. toliko strašno da je iznio slučaj na sudu radi razvoda. rekao je da više nikada ne želi biti sa mnom i da me više ne voli. Pa se spakirao iz kuće i natjerao mene i moju djecu da prođemo kroz mnogo boli. Pokušao sam sve moguće načine da ga vratim, nakon mnogo moljakanja, ali sve bezuspješno. I potvrdio je da je donio odluku i da me više nikada ne želi vidjeti. I tako sam jedne večeri, vraćajući se s posla, srela svoju staru prijateljicu koja je tražila mog muža. Dakle, objasnila sam mu sve stvari, a on mi je rekao da je jedini način da vratim muža da odem kod čarobnjaka radi čarolije, jer je i njemu stvarno djelovala. Tako da nikad nisam vjerovao u magiju, ali nisam imao izbora nego poslušati njegov savjet. Zatim mi je dao adresu e-pošte čarača kojeg je posjetio. (drapata4@gmail.com) I tako sam sljedećeg jutra poslala mail na adresu koju mi je dao, a čarobnjak me uvjerio da ću za tri dana dobiti muža. Kakva nevjerojatna izjava!! Nikad nisam vjerovao, pa je on razgovarao sa mnom i rekao mi sve što trebam učiniti. Onda me dva dana, tako iznenađujuće, nazvao moj muž koji me nije nazvao zadnjih 7 mjeseci da mi javi da se vraća. Tako nevjerojatna!! Tako se vratio isti dan, s puno ljubavi i radosti, i ispričao se za svoju pogrešku i za bol koju je nanio meni i mojoj djeci. Tada je od tog dana naša veza postala jača nego prije, uz pomoć kotača. Stoga ću vam savjetovati, ako imate problema, obratite se DR APATI, možete ga dobiti i na gmail: (drapata4@gmail.com) ili putem whatsappa ili vibera na: (+447307347648).

    ОдговориИзбриши