субота, 14. јун 2014.

DJECA U PORODIČNOJ TERAPIJI




Djeca se u porodičnoj terapiji uključuju najčešće kada ispolje simptom u ponašanju. Postoje oprečna mišljenja među terapeutima o tome da li ih treba obuhvatiti terapijskim procesom. Prema nekim istraživanjima 40% terapeuta nikada ne poziva djecu na seanse, dok 31% poziva, ali ih suštinski ne uključuje. Terapeuti koji se bave djecom u terapiji su mišljenja da oni koji to ne čine zanemaruju važnost intrapsihičkog svijeta djeteta. Terapeuti koji djecu ne uključuju, suprotno tome, ističu da se na taj način preuzima rizik za patologiziranje djece. Takođe, u svoju odbranu navode i intelektualna ograničenja u procesu razumijevanja terapije.
Kod terapeuta se može javiti zabrinutost iz straha da djeca neće htjeti da komuniciraju, ili da će, naprotiv, svojim ponašanjem remetiti terapijski proces. Uvođenje razvojno odgovarajućih tehnika može olakšati uključivanje djece u porodičnu terapiju i spriječiti ometajuće ponašanje. 
Postoje navodi da se porodice u manjoj mjeri i sporije mijenjaju ako djeca nijesu dio terapije. Uključivanje sve djece iz porodice pruža terapeutu bolji uvid u dinamiku porodice, obrasce komunikacije, uloge, pravila. Istovremeno, to znači bavljenje odnosima među članovima, a ne smještanje problema u jednog člana porodice. Postoji više razloga za primjenu igre i art terapije u radu sa djecom u porodičnom kontekstu. Uvođenjem metafora, mašte i kreativnih tehnika, olakšana je emocionalna razmjena među članovima porodice, a komunkiacija se odvija na način koji je blizak djeci. Ovakav način rada omogućava članovima porodice da izraze misli i osjećanja, koja bi im bilo teže da ispolje u klasičnoj terapiji, kroz razgovor. Osnovne prednosti koje se ističu u situacijama kada su djeca dio terapijskog procesa jesu to što se do nekih informacija dolazi brže, što djeca ne manipulišu-ne nastoje da ostave pozitivan utisak, itd.
Važnije od odabira tehnike koja će se primijeniti jeste uspostaviti dobar kontakt sa djetetom. Čineći da se dijete osjeća sigurno, olakšaćemo djetetu da se opusti i učestvuje u terapiji. Odnos koji terapeut uspostavi sa djetetom uveliko određuje prostor za ostvarivanje ciljeva, te na taj način snažno utiče na uspjeh terapije. Važno je da se dijete osjeća da je prihvaćeno i da ga terapeut razumije. Kako bi pronašli način da djetetu priđemo, ali i u odabiru aktivnosti koje ćemo u radu sa njim koristiti, vrlo je važno uzeti u obzir uzrast djeteta, prilagoditi mu jezik, naći dobar kanal da mu priđemo. 
Odnos između djeteta i terapeuta se razlikuje od ostalih odnosa koje dijete ima. Terapeut nije ni u ulozi roditelja, ni drugara, ni učitelja, ni starijeg brata ili sestre, niti značajne starije osobe za dijete, a opet je od svega toga pomalo. U obezbjeđivanju sigurnog terapijskog odnosa terapeut dođe kao roditelj, kada se u terapiji koristi igrom često je ulozi drugara, a u procesu pružanja podrške i brizi o osjećanjima djeteta, čini se kao starija važna osoba za dijete. Za terapeuta koji želi da radi sa djecom vrlo je važno da postoji sposobnost i spremnost da se igra sa djetetom jednim dijelom sebe, dok drugi dio koristi za nadgledanje, praćenje i zaključivanje na osnovu onoga što se u igri dešava. U procesu uspostavljanja kontakta sa djetetom zna biti korisno staviti ga u poziciju nekoga ko nešto treba da obavi, ukazati mu povjerenje da ono to može, ponuditi mu da nam pomogne. Korisna su i pitanja-da li si već bi ovdje, sigurno se pitaš kako je ovdje, ali i komplimeti.
Djeci je najčešće teško da direktno govore o svojim mislima i osjećanjima. Upravo zato im kreativne i na igri zasnovane tehnike pomažu da na lakši i bezbjedniji način izraze sebe i svoje emocije. U radu sa porodicama sa malom djecom zadatak terapeuta je da obezbijedi kontekst u kom će se djeca slobodnije ponašati i lakše komunicirati.  

Marijana Ivančević, porodični terapeut

1 коментар:

  1. Bok prijatelji, ja sam Naomi Samuel, nova sam ovdje, ne znam kako stvari ovdje funkcioniraju, ali ovdje sam pročitala dobre komentare i dodat ću malo iz svog života jer će mnogima biti od koristi mi ovdje, u potrazi za odgovorima i odnosima za rješavanje problema. Bila sam četiri godine u vezi sa Samulom, on je prekinuo sa mnom, učinila sam sve da ga vratim, ali sve je bilo uzalud, toliko sam ga željela zbog ljubavi koju gajim prema svom mužu, pitala sam ga o svemu sam obećao, ali on je odbio. Objasnila sam problem svog odnosa s kolegicom na poslu i ona mi je predložila da se radije obratim ljubavniku koji bi mi mogao pomoći da napravim ljubavnu čaroliju da vratim muškarca kući, ali ja sam žena koja nikad nije vjerovala u magiju, imala sam nema izbora , probala sam, kontaktirala sam vrača i rekao mi je da nema problema da će sve biti u redu u roku od tri dana, moj bivši će mi se vratiti u roku od tri dana, dr alaba je bacio urok i svaka druga amajlija u njegovom do hrama u moje ime usred noći. Začudo, drugi dan je bilo oko podneva. 16.00 Zvali su me sa nepoznatog broja, nazvao me bivši muž, bila sam toliko iznenađena da sam se javila na telefon, vidjela da je to moj muž, dugo smo razgovarali i sve što je rekao je da mu je žao. . jer je sve bilo krivo, rekao je da želi da mu se vratim da me voli još više. Bila sam tako sretna i otišla sam kod njega, kako smo počeli sretno živjeti zajedno i dan danas. Od tada sam obećao da ću podijeliti svoje dobre vijesti s ljubavnim igrama koje rade savršeno bez ikakvih nuspojava. Imam čvrstu namjeru da netko za koga znam da ima problema u vezi može pomoći takvoj osobi upućujući mu jedinu pravu i moćnu provjeru pravopisa koja mi je pomogla riješiti problem u braku. email:drapata4@gmail.com možete mu poslati email ako vam je potrebna pomoć u vašoj vezi možete ga kontaktirati na WhatsApp i Viber na ovaj broj: +1(425) 477-2744

    ОдговориИзбриши