Kada uđe u pubertet, dete se toliko
promeni da se roditelji žale da ne mogu da ga prepoznaju niti sa njim uspostave
komunikaciju. Postaje kenjkavo, pospano, buni se i za najmanju sitnicu. Neki
tinejdžeri posatju emocionalno nestabilni, neki pomeraju granice u porodičnom
sistemu toliko da počinju da eksperimentišu i sa rizičnim ponašanjima i
ugrožavaju sebe. Svi koji rade sa mladima svakodnevno pokušavaju da razreše i
razumeju enigmu tinejdžerskog ponašanja, koje često ne utiče samo na njih već i
na porodice i društvo u celini. Stoga je važno zapitati se šta uzrokuje
‘’rizična’’ i često neobjašnjiva ponašanja tinejdžera kao i kako se ova
ponašanja mogu izbeći i modifikovati.
Naučnici su dugo smatrali da se razvoj
mozga završava na ranom uzrastu, a u adolescenciji, smatralo se, ovaj razvoj
već je završen. Međutim, novija istraživanja uključujući i ispitivanja magnetnom
rezonancom pokazuju suprotno: frontalni delovi mozga nastavljaju da se
razvijaju do ranih dvadesetih godina, a upravo oni koji su zaduženi za rasuđivanje
i rešavanje problema razvijaju se poslednji. Studija uz pomoć MRI koja je
trajala deset godina, bavila se istraživanjem normalnog razvoja mozga dece
uzrasta od 4 do 21 godinu, i pokazala da se centri ‘’višeg reda’’ u mozgu kao
što je prefrontalni korteks ne razvijaju u potpunosti do mladog odraslog doba.
U mirnim situacijama, tinejdžeri mogu
da rezonuju i rasuđuju gotovo podjednako dobro kao odrasli, ali stres može da
izazove tz. ‘’usijanu kogniciju’’ (termin koji je skovao Ron Dahl, pedijatar i
dečji psihijatar).Frontalni režnjevi mozga ‘’koče’’ želju za uzbuđenjima i
preuzimanjem rizika, ali kod tinejdžera oni nisu u potpunosti razvijeni. Ovo otkriće je iznenađujuće, jer je na uzrastu
od šest godina mozak već dostigao 95 procenata veličine odraslog mozga, ali
siva masa, - ‘’misleći’’ deo mozga, nastavlja da se zgušnjava tokom detinjstva
kako se između moždanih ćelija uspostavlja sve više veza, kao drvo kome rastu
dodatne grane i korenje.
Zašto je za roditelje i porodične
terapeute važno ovo otkriće iz oblasti neurologije? Jay Giedd, koji je dečji i
adolescentni psihijatar, navodi da je jedan od ciljeva da učitelji i nastavnici
iskoriste što bolje ovaj period razvoja kod svojih učenika. S druge strane,
tinejdžeri su pod četiri puta većim rizikom da imaju udes (u Sjedinjenim
američkim državama, u većini država, vozačka dozvola se dobija već sa šesnaest
godina), i pod triput većim rizikom da poginu. Nezrelost mozga može da objasni
i ovu činjenicu. Takođe, ova studija može pomoći da se razreše porodični
konflikti. Tinejdžeri imaju dosta sposobnosti za učenje, ali delovi mozga
zaduženi za emocije i donošenje odluka još uvek su u izgradnji, tako da su pod
rizikom od rizičnih ponašanja, kao što je zloupotreba alkohola i brza vožnja.
Ironično je što upravo u vreme kada je mozak ‘’najranjiviji’’, tinejdžeri su
pod najvećim rizikom da eksperimentišu sa alkoholom i drogama. Jay Giedd navodi
da on, kada radi sa tinejdžerima, ima praksu da im pokaže krive razvoja mozga,
njihove ‘’peaks’’ u pubertetu, i objašnjava im da takvo eksperimenisanje nema
uticaja na njihov mozak samo jedne noći ili vikenda, već utiče na celokupan
razvoj. Možda kod nekih tinejdžera ova psihoedukacija može služiti kao
prevencija rizičnog ponašanja.
Jedno istraživanje je pokazalo da su
tinejdžeri uglavnom imuni na pretnje kaznama ali hipersenzitivni na mogućnost
velikih dobitaka od kockanja, što dovodi u pitanje efikasnost kazni kada su u
pitanju tinejdžeri s problematičnim ponašanjem. Takođe je dokazano da postoje
neurohemijske razlike između tinejdžerskog i odraslog mozga u smislu straha od
realno opasnih situacija što takođe može objasniti složena ponašanja koja
tinejdžeri pokazuju. Neurobiološke osobenosti pružaju osnovu za neka od ovih
ponašanja. Stres, hormonalne promene, psihosocijalno okruženje kao i pritisak
vršnjaka takođe doprinose uključivanju u rizična i konfliktna ponašanja. Važno
je da roditelji, nastavnici, ali i sami tinejdžeri, ovo razumeju. Posao je
stručnjaka za mentalno zdravlje da psihoedukuju o ovim osobenostima jer znanje
o njima olakašava nesporazume i olakšava prolazak kroz ovu fazu porodičnog
razvoja, koja je bremenita izazovima ali i mogućnostima.
Marica Stijepović, porodični terapeut
Нема коментара:
Постави коментар