недеља, 15. јун 2014.

KOJI JE VAŠ STIL U RODITELJSTVU




Opšte je poznata činjenica da svojim postupcima, roditelji, u velikoj mjeri oblikuju ličnost djeteta. Roditelji se međusobno razlikuju u pogledu odnosa koji sa djecom izgrađuju i metoda kojima pribjegavaju u procesu vaspitanja. U zavisnosti od okolnosti i jedan isti roditelj će ispoljiti ponašanja koja odgovaraju različitim tipovima vaspitnih stavova.
Najčešće ponavljani postupci određuju vaspitni stav roditelja, a sveukupnost uticaja u porodici određuju vaspitnu atmosferu u kojoj dijete odrasta. Postoje brojne teorije i istraživanja kojima se nastojalo utvrditi koje su osnovne odrednice vaspitnih stavova i atmosfere. Prema jednom, opšte prihvaćenom modelu, vaspitnu atmosferu u porodici određuju dvije dimenzije – kontrola (ograničavajući/popustljiv roditelj) i emocionalni odnos (topao/hladan).


Emocionalna toplina, podrška i razumijevanje, nasuprot odbacivanju i hladnoći, dio su dimenzije emocionalnosti. Druga dimenzija se odnosi na zahtjeve i nadzor djece, koja može rezultirati potpunom kontrolom, pa sve do zanemarivanja djeteta. Kombinacijom pomenutih dimenzija, prema jednoj od klasifikacija, vaspitna atmosfera  se može opisati kao: hladno-ograničavajuća, toplo-ograničavajuća, toplo-popustljiva i hladno-popustljiva.
Hladno-ograničavajuću vaspitnu atmosferu karakteriše emocionalna hladnoća i visoko izražena kontrola. Otuda visoki zahtjevi prema djeci, insistiranje na pravilima i granicama, nefleksibilnost i odsustvo podrške i topline. Ovakav tip roditelja očekuje da se bespogovorno poštuju njegove naredbe i zahtjevi, a za neizvršavanje zadataka dijete će biti kažnjeno. Odsustvo emocionalne topline umanjuje sposobnost roditelja da odgovori na potrebe djeteta.  Neko dijete će odrastanjem u takvoj atmosferi postati nesigurno, dok neko drugo može ispoljiti agresivne oblike ponašanja. U oba slučaja, ponašanje djeteta oblikovano je nezadovoljstvom, uznemirenošću, stalnom potrebom da udovolji zahtjevima roditelja i strahom da u tome neće uspjeti.
Roditelj koji razvija topao odnos prema djetetu, ali pri tom pred njega postavlja visoke ciljeve i djeluje suviše zaštitnički, kreira toplo-ograničavajuću atmosferu. Od djeteta se zahtijeva da se pridržava određenih normi, a pretjeranu brigu dijete nekada može doživjeti kao teret. Vaspitavanjem na ovaj način kod djeteta se može javiti nesigurnost i anksioznost. Ovo dalje može učiniti dijete povučenim, umanjiti nivo njegove kreativnosti i slobode u izražavanju sebe i svojih potencijala.
Toplo-popustljiva atmosfera je podsticajan ambijent za razvoj buduće ličnosti. Djeca su otvorena, njihova ambicioznost se slobodno ispoljava, a kreativnost nije sputana. Razvija se povjerenje prema okruženju, te se često razvijaju u prosocijalne ličnosti. Otuda, dijete koje odrasta u ovakvoj atmosferi biva spremnije da djeluje, inicira, reaguje, a ne da se pasivno pokorava uticajima sa strane. Pri tom je jako važno imati u vidu kako se shvata popustljivost, kako hijerarhija ne bi bila pomjerena i roditelj udovoljavao svakom dječijem prohtjevu.
Četvrti tip vaspitne atmosfere – hladno-popustljiva, određena je niskim emocionalnim investiranjem i niskom kontrolom roditelja nad djetetom. Ovakvi roditelji obično se označavaju kao zanemarujući, usljed nezainteresovanosti za dječije aktivnosti i nepokazivanja ljubavi prema djetetu. Ne postoji zajedničko vrijeme i aktivnosti, djeca su često prepuštena sama sebi, što ih čini nesigurnim. Usljed toga, kod njih se razvija nisko samopoštovanje, što može voditi neprimjerenom, pa čak i problematičnom ponašanju u socijalnim kontaktima.
Jasno je da se kod svakog roditelja prepliću ovi vaspitni stilovi i da priroda situacije često određuje kako će neko odreagovati. Ipak, praksa pokazuje da jedan stil preovlađuje i određuje odnos i ponašanje prema djetetu. Prepoznavanjem i poznavanjem dominantnog stila, roditelj stiče polazište da sa određenim vještinama nastavi, određene u izvjesnoj mjeri prilagodi, ili čak usvoji neke nove kojima će svoje roditeljstvo učiniti kvalitetnijim.
Veoma važnim se pokazuje pitanje usklađenosti vaspitnih stilova partnera koji se brinu o djetetu. Postojanje razlike je prirodno i očekivano, često uslovljeno onim što pojedinac “donosi” iz porodice porijekla. Kada su partneri svjesni razlika, lakše će njima upravljati i neće kod djece izazvati konfuziju. Osim toga, neće im nuditi prostor da “istjeraju svoje po svaku cijenu” obraćajući se roditelju za kog znaju da će popustiti, uprkos zabranama koje dobijaju od strane drugog roditelja. Neusklađenošću u vaspitnim postupcima, roditelji mogu jedan drugom, čak i nesvjesno, podrivati autoritet. Zato su otvorena komunikacija, razmjena i dogovor među roditeljima, bitne odrednice roditeljskog saveza koji će, kao takav, brže i lakše donositi pozitivne rezultate u zadacima roditeljstva.

Marijana Ivančević, porodični terapeut

2 коментара:

  1. Bivši i ja smo prekinuli prije godinu i 2 mjeseca, a ja sam bila u šestom mjesecu trudnoće. Oboje se volimo i to je za mene bio šok i stvarno mi je slomilo srce. Pokušao sam ga nazvati i obje su linije bile prekinute. Pokušao sam doći do njega na društvenim mrežama, ali me maknuo s njih. Pokušala sam doći do njegovih roditelja i oni su mi rekli da je njihov sin rekao da me ne voli i da me ne želi vidjeti i da ne znaju što nije u redu. Svaki dan sam plakala i plakala jer sam ga jako voljela. Dok nisam rodila i beba nije imala godinu dana, nisam mogla vratiti svoju ljubav. Opet sam bio zbunjen. Ne znam što da radim, a ostala sam i bez posla i nemam novca za brigu o bebi. Bila sam jadna u životu pa sam plakala sestri i rekla joj svoj problem i rekla da zna za moćnu čaroliju koju je bacila dr alaba koja joj pomaže kad nije mogla zatrudnjeti. Kontaktirala sam ga putem e-pošte i rekao je da će mi pomoći i rekao mi je da je žena stavila urok na mog muža i rekla da će mi pomoći da razbijem čaroliju kako bi mi se moj muž zauvijek vratio i da će biti moj. Bilo mi je veliko iznenađenje što se dogodilo sve što je rekao. Muž mi se odmah vratio i rekao mi da mu oprostim. Puno hvala ovom moćnom i istinskom čarobnjaku. Molim se da će dugo živjeti i raditi više od svog prekrasnog djela. Ako imate problem koji vas muči u životu, obratite se ovom moćnom igraču čarolija! On ti može pomoći. Neće vas iznevjeriti, možete ga dobiti putem gmail adrese: dralaba3000@gmail.com ili ga možete dobiti putem njegovog vibera/whatsappa: +1(425) 477-2744

    ОдговориИзбриши
  2. Bok prijatelji, ja sam Naomi Samuel, nova sam ovdje, ne znam kako stvari ovdje funkcioniraju, ali ovdje sam pročitala dobre komentare i dodat ću malo iz svog života jer će mnogima biti od koristi mi ovdje, u potrazi za odgovorima i odnosima za rješavanje problema. Bila sam četiri godine u vezi sa Samulom, on je prekinuo sa mnom, učinila sam sve da ga vratim, ali sve je bilo uzalud, toliko sam ga željela zbog ljubavi koju gajim prema svom mužu, pitala sam ga o svemu sam obećao, ali on je odbio. Objasnila sam problem svog odnosa s kolegicom na poslu i ona mi je predložila da se radije obratim ljubavniku koji bi mi mogao pomoći da napravim ljubavnu čaroliju da vratim muškarca kući, ali ja sam žena koja nikad nije vjerovala u magiju, imala sam nema izbora , probala sam, kontaktirala sam vrača i rekao mi je da nema problema da će sve biti u redu u roku od tri dana, moj bivši će mi se vratiti u roku od tri dana, dr alaba je bacio urok i svaka druga amajlija u njegovom do hrama u moje ime usred noći. Začudo, drugi dan je bilo oko podneva. 16.00 Zvali su me sa nepoznatog broja, nazvao me bivši muž, bila sam toliko iznenađena da sam se javila na telefon, vidjela da je to moj muž, dugo smo razgovarali i sve što je rekao je da mu je žao. . jer je sve bilo krivo, rekao je da želi da mu se vratim da me voli još više. Bila sam tako sretna i otišla sam kod njega, kako smo počeli sretno živjeti zajedno i dan danas. Od tada sam obećao da ću podijeliti svoje dobre vijesti s ljubavnim igrama koje rade savršeno bez ikakvih nuspojava. Imam čvrstu namjeru da netko za koga znam da ima problema u vezi može pomoći takvoj osobi upućujući mu jedinu pravu i moćnu provjeru pravopisa koja mi je pomogla riješiti problem u braku. email:drapata4@gmail.com možete mu poslati email ako vam je potrebna pomoć u vašoj vezi možete ga kontaktirati na WhatsApp i Viber na ovaj broj: +1(425) 477-2744

    ОдговориИзбриши